Otomotiv Tedarik Sektörü Yaşadığı Zorluklarla Karşı Karşıya
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), otomotiv sektörü için önemli bir anket çalışması gerçekleştirdi. TAYSAD’ın Rekabetçilik Anketi sonuçlarına göre, otomotiv tedarik sektöründe son zamanlarda yaşanan en büyük zorluklar detaylı bir şekilde ele alındı. En yüksek iş gücü maliyetlerinin %92 ile en büyük zorluk olarak görüldüğü sektörde, döviz kurlarındaki baskı (%82,22) ve faiz yükü/kredi erişim zorluğu (%46,67) da büyük sıkıntılar arasında yer aldı.
Rekabet Edebilmek İçin Özel Teşvikler Şart
Yerli tedarik sektörünün rekabet gücünü tehdit eden sorunları net bir şekilde dile getiren TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Yakup Birinci, sektörde hızla yükselen maliyetler, döviz kurları ve finansmana erişimde yaşanan zorluklara dikkat çekti. Her 4 firmadan 3’ünün yatırım yapmamasının endişe verici olduğunu belirten Birinci, sektörde finansman desteğinin sadeleştirilmesi, nitelikli istihdam için SGK ve vergi teşviklerinin artırılması, verimlilik ve dijitalleşmeye yönelik desteklerin sağlanması gerektiğini vurguladı.
Çin İthalatı Uzun Vadeli Tehdit Oluşturuyor
Orta ve uzun vadeli yapısal tehditleri de göz ardı etmek istemeyen TAYSAD Başkanı Yakup Birinci, Çin’den yapılan ithalattaki hızlı artışın önemine dikkat çekti. Özellikle motorlu taşıtlar için parça ve aksesuarlar kategorisinde Çin’den yapılan ithalatın son 5 yılda %156 arttığını belirten Birinci, bu durumun üretimin ithalata bağımlı hale gelmesine, yerli tedarikçilerin zayıflamasına ve sektörün dışa açıklığının kritik seviyelere ulaşmasına neden olabileceğini söyledi.

İstihdam ve Kapasite Kullanımında Gerileme
Ankete göre, tedarik sektöründeki firmaların %64’ü istihdamda %10’dan fazla daralma yaşadığını belirtirken, istihdamda artış yaşanmadığını söyleyenlerin oranı %31,56 olarak açıklandı. Aynı ankette, üretim kapasite kullanım oranının %70’in altında kaldığını belirten firmaların oranı %35 olarak görüldü.
- “2024’te üretim kapasite kullanım oranınız ne oldu” sorusuna yanıt verenlerin %35’inin kapasite kullanım oranının %70’in altında kaldığı tespit edildi. Artan kapasite yatırımı planlamayan firmaların oranı %64 olarak belirlenirken, yeni projelerinde artış yaşayanların oranı %25,78 düzeyinde kaldı.
Yatırımcılar Çin ve Hindistan’a Yöneldi
- Araştırmaya göre, kaybedilen projelerin çoğu başlıca olarak Çin’e gitti. Hindistan ise ikinci sırada yer aldı. Türkiye’de kapasite artışının yavaşlaması ve yatırım rotalarının yurt dışına kayması endişe verici olarak değerlendiriliyor.